Grup Atmosferi Ölçeği
Ölçme Aracının adı: | Grup Atmosferi Ölçeği |
Orijinal Hali: | Fiedler, F.E., 1967. A theory of leadership effectiveness. , McGraw-Hill, New York. |
Uyarlayanlar: | Alsancak, D. (2010). Bilgisayar Destekli İşbirlikli Öğrenme Ortamlarında Geçişken Bellek ile Grup Uyumu, Grup Atmosferi ve Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara. (Danışman: Prof. Dr. Arif Altun). |
Amaç (Kullanım alanı): | İşbirlikli öğrenme sürecindeki grup atmosferine ilişkin grup üyelerinin görüşlerini belirlemeye yönelik olarak kullanılmaktadır |
Ölçme Aracı Hakkında Bilgi: | Ölçeğin orijinali Fiedler (1967) tarafından geliştirilmiş olup, 8’li likert tipinde 9 ifadeden oluşmaktadır. Maddeler anlamasal farklılandırma (semantic differential) şeklinde olup grup atmosferine ilişkin ikili durumlar ortaya koymaktadır.8’li likert tipinde ölçek daha sonrasında Krejins ve diğ. (2004) tarafından 5’li likert tipinde kullanılmıştır. |
Yapılan Geçerlik Çalışması: | Yapı geçerliliği için 9 madde oluşan tek faktörlü yapıya doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda 3 maddenin t değerleri anlamlı çıkmaması nedeniyle ölçekten çıkarılmıştır.Geriye kalan 6 maddeye uygulanan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda tek faktörlü yapı doğrulanmış ve uyum iyiliği değerleri [(χ2(8, N=102)= 10.28 p<.25, RMSEA=0.053, S-RMR= 0.021, GFI=0.97, AGFI=0.91, CFI=1, IFI=1, NNFI=0.99] olarak ortaya çıkmıştır. |
Ölçme Aracı Güvenirlik Katsayısı | Güvenirlik analizi sonuçlarına göre ölçekteki 6 maddenin Cronbach Alfa ile hesaplanan güvenirlik katsayısı .93 olarak hesaplanmıştır. |
Ölçme Aracı Alt Faktörleri ve Güvenirlik Sonuçları | |
Kullanılan Yaş Aralığı: | Üniversite Öğrencileri |
Veriliş Yöntemi (Bireysel/Grup/uzman eşliğinde) : | Bireysel |
Yaklaşık Tamamlama Süresi: | 5-10 dk |
Uygulamada Yetkinlik Seviyesi: | A |
İlgili Diğer Ölçekler | Geçişken Bellek Ölçeği, Grup Uyumu Ölçeği |
Uygulamada Yetkinlik Seviyeleri
A: Herhangi bir yetkinlik sınırlaması yoktur.
B: Eğitim, Psikoloji veya ilgili bir alandan 4 yıllık lisans derecesine sahip olma; YA DA, Test geliştirme, psikometri, sosyometri, eğitim istatistiği, ölçme kuramlı veya ilgili bir alanda ders almış olmak; Veya ölçek uygulama konusunda gerekli eğitimi almış ve sertifikaya sahip olanların kullanımına açıktır.
C: B seviyesindeki tüm özellikler ARTI psikolojik testlerin uygulama ve yorumlamasında ileri derecede eğitim almış olmak; VEYA bu testlerin etik kullanımı konusunda belirli bir lisans veya sertifikaya sahip olmak.
Kullanıldığı Tez:
Alsancak, D. (2010). Bilgisayar Destekli İşbirlikli Öğrenme Ortamlarında Geçişken Bellek ile Grup Uyumu, Grup Atmosferi ve Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara. (Danışman: Prof. Dr. Arif Altun).